Portugáliai projekttalálkozó
(2017. okt. 16-20.) 2. projektfeladat: Where do I learn best? (Hol tanulok a legjobban? Hogyan változzon a környezet ennek érdekében?) photostory készítése
Erasmus+KA2-es nemzetközi projekttalálkozó Portugáliában, Freixoban
A 2016 őszén induló hároméves Erasmus + módszertani projekt Portugáliában folytatódott október 16 és 20 között, Freixoban. (A nagysikerű budapesti projektindító találkozó 2016. november 15-17 között zajlott a Pannóniában).
A találkozót a portugál diákok ünnepélyes zenés-táncos-énekes műsora nyitotta meg. Ez után egy meglepetésben volt részünk, tudniillik a béke napját is éppen aznap ünnepelték, és ezt is végighallgathattuk az iskola udvarán. Az iskola körbejárása következett, ezt már mindannyian nagyon vártuk, hiszen képekről, videókról (a skype beszélgetésekkor) már láttuk, ismertük a portugáliai freixo-i iskolát, amely egy Microsoft-iskola. A falak is a jellegzetes Microsoft színekre vannak festve, a lépcsőkön a színes cipőtalpak is, és van egy Microsoft tanterem, amelyet a tavalyi tanévben avattak. Most élőben is megcsodálhattuk, beleülhettünk a székekbe, használhattuk a gépeket. Csak reménykedni tudunk, hogy ilyen lesz a jövő osztályterme mindenütt a világon, ilyen színes, kényelmes, felszerelt, és, nem utolsó sorban a 21. század igényeinek megfelelő. Ez után foglalkozásokon vettünk részt, órákra látogattunk be, illetve ki-ki bemutathatta a saját országát a különböző életkorú csoportoknak, osztályoknak. Magyarországot először egy másodikosokból és harmadikosokból álló csoportnak mutattuk be. A térképen való beazonosítás után a jellegzetes hungarikumok következtek, majd a jól ismert "Paprikából Jancsika, Jancsikából kiskirály, kiskirályból tulipán" mondókát tanítottuk meg, miközben a gyerekek kivághatták, kiszínezhették a rajzot. Ez után a hetedikeseknél mutattuk be Magyarországot, ott már nem mondókával, hanem a Learning apps nevű játékkal színesítettük az előadást. A hungarikumok képeit kellett társítaniuk a szavakkal.
A szakmai megbeszélések különböző helyszíneken zajlottak: a projekt koordinátorok megbeszélték, és lezárták a projekt második témáját, a "Hol tanulok legjobban, leghatékonyabban"-t. A projekt harmadik témáját, a "Hogyan, miben segíthetek?"-et és a spanyolországi projekttalálkozót is előkészítették. Az iskolaigazgatók a hat ország iskolaendszeréről, felépítéséről beszélgettek, ahogyan ez történt tavaly ősszel a Pannóniában, februárban pedig az oului Kaakkuri iskolában is.
A délutánokat nagyszerű városnézések, történelmi barangolások színesítették. Összeszokott nemzetközi csapat lett a hat ország tanáraiból és igazgatóiból álló kis társaság.
A portugáliai találkozóra két fotosztorit kellett elkészítenie minden partner-iskolának. A téma: Hol tanulok legjobban, leghatékonyabban? A gyerekek elképzelései alapján kellett egy "előtte" és egy "utána" való állapotot fényképezni arról, hogy mit tudunk tenni mi, pedagógusok, hogy megvalósítsuk a diákok elképzeléseit. Lerajzoltattuk a gyerekekkel, hogy milyen környezeteben szeretnének tanulni. Voltak olyan gyerekrajzok, melyek nagyon elmozdultak a fantázia, illetve a jövő világa felé. A pedagógusok megpróbálták követni a diákok fantáziáját, kreativitását. Otthonról hozott alapanyagokból "tanuló kuckókat" terveztek, hoztak létre, külön a lányoknak és külön a fiúknak. Összecsukhatók-kinyithatók ezek a kuckók. A sikerük olyan nagy, hogy már a harmadikat tervezik a gyerekek.
A másik fotósorozatunk témáját egy projekt hét adta. Egy második osztályos kisfiú minden nap egy egyiptomi képeskönyvvel jelent meg az iskolában. Mivel az osztálytársait is mind érdekelte az ókori Egyiptom, az osztályfőnökük úgy döntött, hogy egy projekthetet tart nekik Egyiptom témában. A szokásostól eltérő óráik voltak egy héten keresztül, megváltozott osztálytermi háttérrel, az asztalokat mozgatták, a földön készítették a rajzokat és festményeket, freskókat tűztek a függönyökre. Szövegértési feladatokat írtak a Nílusról, Egyiptom isteneiről, a piramisokról, a mumifikációról stb. A kézművesfoglalkozásokon a gyerekek maguk készítették a dekorációt, egyiptomi ékszereket újra hasznosítható anyagokból, szarkofágokat, hajókat szalmából, kockákat, amelyekből piramisokat építettek közösen, falfestményeket egyiptomi istenekről, hieroglifákkal írtak üzeneteket egymásnak. A projekthét végére egy kiállítást készítettek elő az osztálytermükben, melyre szülőket és a többi alsós osztályokat hívták meg. A gyerekek maguk voltak az idegenvezetők a kiállításon, kalauzolták a látogatókat. A kreativitásuk és a kooperációs technikájuk nagyon sokat fejlődött az egyiptomi hét alatt, és boldogok voltak, hogy az osztálytermük napról-napra alakul át kiállítóteremmé.
Mindkét Pannóniás fotósztorinak nagy sikere volt a projektpartnerek körében. Több partner-ország külön gratulált hozzá.
A projekt következő témája a Hogyan segíthetek? E téma kapcsán olyan alkalmazásokat fogunk megosztani egymással, amelyeket naponta használunk tanítás közben, sikerrel. Ezekről öt perces tanító videókat fogunk készíteni, amelyen gyerekek mondják majd el, hogy ők miért szeretik ezt vagy azt az alkalmazást tanítás közben, esetleg tudják-e otthon is használni. Hogy ne fordulhasson elő az, hogy ugyanarról az alkalmazásról készítünk videót, ezért november közepéig megosztjuk egymással az alkalmazások linkjeit. A skype beszélgetések továbbra is folytatódnak, ezúttal a Pannóniás diákok oului diákokkal fognak beszélgetni karácsony előtt.
Május 14-18 között találkozunk újra Spanyolországban.
Köszönjük a Tempus Közalapítványnak, hogy lehetővé teszi a nemzetközi találkozókat és az életen át tartó tanulást, tapasztalatcserét a különböző országok pedagógusai között.
Márkó Szidónia