Cserekapcsolataink

Lengyel-magyar cserekapcsolat

2017.augusztus 04-11 Lengyelország

Lengyel-magyar cseretábor újratöltve

Nagy izgalommal, kíváncsisággal, de egy kicsit szorongva indult útra Lengyelországba a Pannóniások csapata, mivel szunnyadó kapcsolatot mindig nehéz ugyanolyan intenzitással folytatni, mint előtte. Immár négy éve, hogy nem találkoztunk lengyel barátainkkal, de felénk áradó szeretetük minden pillanatban jelen volt. Az ott töltött idő alatt egyáltalán nem érződött, hogy már régen találkoztunk, a cseretábor ugyanott folytatódott, ugyanolyan szellemben, mint korábban.

A nyolc felejthetetlen augusztusi napot a Tátrában töltöttük és megismertük a táj szépségét, állatvilágát. Kirándulást tettünk a Tátrai Nemzeti Parkban és rácsodálkoztunk a Morskie Oko-ra. Nemcsak a természet szépségei kápráztattak el minket, hanem Zakopane és Krakkó csodálatos épületei is. Tátott szájjal sétáltunk a Wieliczka-i sóbányában, kicsit megborzongtunk a Czorsztyn-i vízerőműben, majd fotózkodtunk a régi lengyel-magyar határon álló Nedec váránál is.

A programok mellett a szórakozás és a sport sem maradt el, mindeközben jobban megismerhették a gyerekek egymást. Lengyelország legnagyobb vidámparkjában felejthetetlen napot töltöttünk, ahol nevettünk, remegtünk, sikoltoztunk, vártunk, ettünk, vizesek lettünk, majd a szállásunkra mentünk. Szívesen emlékszünk vissza a közös röplabdázásra, focira, pingpongra és tollasra, miközben együtt kacagtunk lengyel barátainkkal.

Nagyon hamar elszállt ez a nyolc nap, mely új barátságok kezdetét hozta. Közös nyelvünk az angol segítette és a kapcsolattartásban továbbra is segíti az egymás közötti kommunikációt. A búcsúzás nem könnyű és most sem volt az. Jövőre Magyarországon találkozunk. Mindez azonban nem jöhetett volna létre a XIII. Kerületi Önkormányzat segítsége nélkül. Köszönjük a támogatásukat!

Puksa Beáta Krisztina igazgatóhelyettes, programfelelős

Élménybeszámolóink

Lengyelországi élményeim

Flavell Jodie 5.c

Péntek reggel 7 órakor indult a buszunk Krakkóba. Hosszú volt az út, de azért jól szórakoztunk. Miután megérkeztünk találkoztunk a lengyel barátainkkal. Együtt mentünk tovább Zakopane-ba. A szállásunk nagyon szép helyen volt. Elfoglaltuk a szobákat és utána indultunk vacsorázni. Az evés után kicsomagoltunk, megfürödtünk és hamar elaludtunk.

Reggeli után meglátogattunk a Czorsztyn vízerőművet, sok érdekes dolgot láttunk. A gátról két vár is látható. Utána a Wieliszka-i sóbányába mentünk. Kíváncsiságból mindenki megnyalta a falat. Sok érdekes dolgot megtudtam a bánya és Lengyelország múltjáról.

Miután kijöttünk a bányából közösen fagyiztunk, majd szabad idő keretében vásárolhattunk. Vacsora után a panzió kertjében még együtt játszottunk új barátainkkal.

Vasárnap Zakopane-i városnézésre indultunk. A városban sok érdekes és szép épületet láttunk. Ma is sok mindent megtudtunk a lengyel kultúrától. A Természettudományi Múzeum is nagyon tetszett. Egy kis kirándulással megnéztük a síugrósáncokat is. Délután a Krupówki utcában vásároltunk. Rengeteg ember volt, de azért tetszett, számtalan dolgot lehetett itt venni. Nagyon jól éreztem magam, csak sajnos esett az eső.

Másnap kicsit esős időben 8 km-es sétát tettünk Zakopane környékén az erdőben. Kolostort és kápolnát is meglátogattunk, majd egy menedékházba értünk. Itt elfogyasztottuk az ebédünket. Délután ajándéktárgyakat vásárolhattunk. Este beszélgettünk és játszottunk a lengyel gyerekekkel.

Kedden sportolással töltöttük a délelőttöt. Márta nénivel, Bea nénivel és Petrával páros ping-pongot játszottunk. Délután egy sífelvonóval felmentünk a hegyre és a környéken túráztunk. Este tábortűz mellett kolbászt, kenyeret és pillecukrot sütöttünk.

Szerdán az Energylandia-ba mentünk. Óriási vidámpark és nagyon jól éreztük magunkat. Ez a legjobb vidámpark ahol eddig voltam. Remekül szórakoztunk. Sok érdekes játékra ültünk fel. Fárasztó, de nagyon jó nap volt.

Csütörtökön a Morskie Oko-ba kirándultunk. Nagyon sokat mentünk, de megérte, gyönyörű tájakat láttunk. A tó is csodálatosan szép, csak nagyon hideg a vize. A kb. 20 km-es túra után mindenki fáradt volt, de azért este elkezdtünk becsomagolni a másnapi hazautazáshoz.

A szállás elhagyása után még Krakkóban is körülnéztünk. Itt is sok szép épületet láttunk. A rövid séta után elbúcsúztunk barátainktól, majd elindultunk Budapestre.

Nagyon örülök, hogy részt vehettem a táborozásban. Sok szépet láttam és sok újat tanultam Lengyelországgal kapcsolatban. A lengyel gyerekek nagyon kedvesek voltak, hamar összebarátkoztunk. Már most várom, hogy jövőre újra találkozzunk.

Lengyelországi élményeim

Szauter Csenge Zoé 6.c

2017. augusztus 4., reggel 7 óra. Tizennégy társammal és két pedagógussal elindultunk Lengyelországba.

A hat és fél órára tervezett utunk egy kicsit hosszabbra sikeredett. Krakkóban már vártak ránk lengyel barátaink, akikkel együtt utaztunk Zakopaneba, a szálláshelyünkre.

A késői érkezés miatt az előre tervezett napi programjainkat átrendeztük. Nem maradtunk le semmiről, mindenhová ellátogattunk, amit beütemeztünk.

Voltunk a Czrsztyn vízerőműnél, a wieliczkai sóbányában, megnéztünk csodálatos templomokat, Zakopane-ban jártunk egy temetőben, ahová azokat temették el, akik sokat tettek a városért. Ellátogattunk Lengyelország legnagyobb vidámparkjába, az Energylandiába. Megnéztük a síugrósáncot, voltunk Krupówki utcában, az egyik napon 20 kilométeres túrát tettünk a lélegzetelállítóan szép Morskie Oko tóhoz. Libegőztünk, csodálatos múzeumot tekintettünk meg, túráztunk a Tátrai Nemzeti Park völgyében.

A szálláshelyünkön vendéglátóink nagyon kedvesek voltak, mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Lengyel barátainkkal nagyon jóban voltunk. Volt olyan este, amikor tábortüzet vagy disco-t tartottunk. A lengyelektől kaptunk búcsúajándékot, amelyet mi is viszonoztunk.

Nagyon jól éreztük magunkat, felejthetetlen élmény volt!

Lengyel tábor

Szauter Virág Noa 7.c

Egy szép augusztusi pénteken vágtunk neki a hosszú útnak. Reggel 7-kor már a buszpályaudvaron voltunk. Hét órakor indultunk el és csak délután értünk Krakkóba. Itt találkoztunk a lengyelekkel. Átszálltunk egy másik buszra és pár órás utazás után megérkeztünk Zakopane-ba, ahol a szálláshelyünk volt.

A következő napon elmentünk a Wieliczkai sóbányába és előtt megnézhettünk egy víztározót is.

Vasárnap meglátogattunk egy múzeumot, ahol megtekinthettük, hogy milyen volt a régi lengyel parasztház és, hogy régen hogyan öltözködtek a lengyel emberek. Később pedig ellátogattunk egy temetőbe, amelybe csak olyan embereket temettek el, akik tettek valami a városért.

A következő nap reggelén elkezdett esni az eső és nem is állt el hamar. Egész nap fölfelé mentünk az esőben és a hidegben, de a látvány, amely fent fogadott bennünket, megérte a fáradságos gyaloglást. A hegyek gyönyörűek voltak. Visszafelé már nem is esett annyira az eső és sokkal rövidebbnek tűnt az út, mint fölfelé. Ezen a napon kezdtünk el beszélgetni a lengyel gyerekekkel. Mi tanítottuk őket magyarul, ők pedig minket lengyelül.

Kedden egész délelőtt a szálláson voltunk és mivel nagyon szép idő volt ezért mindenki az udvaron sportolt. Voltak, akik tollasoztak, fociztak vagy ping-pongoztak. Ez volt az egyetlen nap, amikor meleg ebédet kaptunk. Ebéd után még pihentünk egy kicsit, aztán felültünk a közeli libegőre. A libegőről gyönyörű volt a kilátás. Amikor felértünk sétáltunk egy kicsit és még azt is láthattuk hogyan faragnak bele motívumokat a fába, amiből később házat fognak építeni. Ezen az estén tüzet raktunk és kolbászt sütöttünk, ami nagyon ízletes volt.

Szerdán nagyon izgalmas program elé néztünk az Energylandia nevű vidámparkban. Nagyon forró nap volt, de szerencsére sok helyen volt pára kapu, amellyel le tudtuk hűteni magunkat. A jegyeinkkel bármire feltudtuk ülni, amire akartunk. Csak fél 6 körül indultunk vissza a szállásra.

A következő napon mentünk a Morskie Oko- tóhoz. 10km-t sétáltunk a tóhoz, és ahogy odaértünk elkezdett esni az eső, amitől szerencsére lehűlt egy kicsit a levegő. A tó nagyon tiszta volt és a hegyek, amelyek körbe ölelték lélegzetelállító látványt nyújtottak. Amikor visszaérkeztünk a szállásra pihentünk egy kicsit a hosszú túra után. Este, vacsora után megajándékoztuk a lengyel gyerekeket és ők is kedveskedtek nekünk egy kis aprósággal.

Az utolsó nap reggel vettünk lengyel sajtot és elindultunk busszal Krakkó felé. Egy gyors városnézés után elbúcsúztunk a lengyelektől és felszálltunk a buszra, amellyel Budapestre jöttünk. Késő este értünk haza.

Nekem csodálatos élmény volt Lengyelország és nagyon örülök, hogy részese lehettem.